יום שישי 24 אוקטובר 2014
       
בקרוב כל הכתבות, כל העדכוניםכל החדשות שמעניינות את תושבי מבשרת ציון והסביבה, באתר לש מבשרת ציון והסביבה. בקרוב נעדכן את כל הקטגוריות.    |   עמוד הפייסבוק של זמן מבשרתעשו לייק לעמוד של זמן מבשרת ותצטרפו למאות חברינו. מחכים לכם   |   סקר חדש עלה לאווירמי לדעתך ראוי לעמוד בראשות המועצה?   |   אתר זמן מבשרת חזר לפעולאחרי תקופה ממשוכת שלא עדכנו את האתר הגיע הזמן לחזור לעדכונים שוטפים. גם אנחנו התגענו   |   אתר זמן מבשרת חזר לפעולאחרי תקופה ממושכת שלא עדכנו את האתר הגיע הזמן לחזור לעדכונים שוטפים. גם אנחנו התגעגענו   |   
חינוך
       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סקר "זמן מבשרת"
מי לדעתך ראוי להיבחר לראשות המועצה
דורון תשתית
אריה שמם
יורם שמעון
בועז כהן
מוטי חזיזה
  
תוצאות הסקר
עם אלקס סלע
    בן 63, נשוי + 3, נולד בעיר פס שבמרוקו ותושב מבשרת 20 שנה ● השם אלקס זה בכלל קיצור של שם משפחתו אלקסלסי ● מלך המפיקים הבל..
המשך לכתבה המלאה...
 
בלי רחמים - מרדכי ליפמן
 
ימים נוראים - מרדכי ליפמן
 
צעד וחצי קדימה
בשעה טובה ומוצלחת אישרו בספורטוטו את בקשת היישוב ל
"לא יתכן שמשקרים לנו כל יום מחדש"
על אף הבטחות של גורמי החינוך במועצה להביא לשינוי מ
מדברים מהשטח
במפגש שקיימו חברי סיירת הורים עם רכזת הפרויקט וקב"
  
בית ספר אח"י לחינוך מיוחד - מעבדה מקומית להחלפת רוח האדם
בית ספר אח"י לחינוך מיוחד קבע את משכנו בתחומי מבשרת ציון בשנת 2003, והוא פועל בצנעה והרחק מאורות הזרקורים. את שמו (אח"י = אהבת חינם ישראל) נתן מנהלו הראשון, שהחזיק מעמד בתפקידו שנה אחת בלבד. מדובר בבית ספר לנערים בגיל חטיבת הביניים והתיכון, שנפלטו מכל מסגרות החינוך הרגילות, והגיעו אל התחנה האחרונה לפני התהום.
02/04/2008 07:31:25

 


כתב וצילם: יוסי קמחי

הזדמנות אחרונה לחזור למסלול

כאן, במסגרת יוצאת דופן בכל מובן שהוא, הם מקבלים הזדמנות אחרונה להשתקם ולחזור למסלול. מן הראוי להפנות אלומת התעניינות למפעל מיוחד במינו, החי ונושם בתוכנו, והעוסק ביום-יום ביישום ציונות 2010, כפי שמיטיב להגדיר זאת יגאל בך, מנהלו של בית הספר בארבע השנים האחרונות.

בחוברת רקע דקה, המסבירה את מהות בית הספר ואת תפיסת העולם המנחה אותו, מוצג מוסד חינוכי זה כבית ספר על אזורי, הכולל בתוכו תלמידים בעלי הפרעות התנהגותיות קשות, אלימים מאד ובעלי תיקים במשטרה.
התנהגות התלמידים מאופיינת בשלל ליקויים כמו הפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה קשה. כתוצאה מכך הם סובלים מדימוי עצמי נמוך ביותר, סף תיסכול נמוך, דימוי גוף בעייתי ואי אמונה גורפת ביכולתם.
בית הספר כולל חמש כיתות: ז', ח', י', י"א, י"ב.
לכל כיתה מחנך שהוא מורה לחינוך גופני, המתמחה בחינוך מיוחד ומשמש גם כמורה כולל של הכיתה. הצוות המסייע בבית הספר גם הוא בעל רקע בחינוך גופני.

השיקום מושג דרך חוויות חיוביות

ואכן, בית הספר, הכולל בסביבות 30 תלמידים, משרת את מחוז ירושלים כולו, ובין כתליו מסתופפים לא רק נערים ממבשרת ציון, אלא גם תלמידים מבית שמש, מעלה אדומים, מטה יהודה ואף מירושלים עצמה (למרות שבעיר קיים בית ספר כזה). בית הספר מיועד לבנים בלבד, ובכיתות אין אבחנה בין הבאים מסוגי רקע שונים. השנה, למשל, התקבלו נערים שעזבו ישיבות ובתי ספר תורניים, ובך מציין בסיפוק את השתלבותם המוצלחת בבית הספר. הוא איננו מעוניין שהמסגרת תגדל מאד, שכן אז תאבד את האינטימיות. לבנות הנזקקות לחינוך מיוחד יש בית ספר משלהן.

את תפיסתו החינוכית של בית הספר מציגה החוברת בתמציתיות, ומצביעה על הקשר ההדוק בין ההיבטים הפיזיים להיבטים הנפשיים, וכפועל יוצא גם להיבטים הלימודיים. "על פי תפיסה זו" נאמר שם, "התלמידים זקוקים בראש וראשונה לעבודה משולבת על ההיבטים הפיזיולוגיים נפשיים שלהם - שיקומם ויצירת חוויות חיוביות. עבודה נכונה על היבטים אלו תדרבן אותם לניסיון לחזק את היכולת הלימודית שלהם, שברוב המקרים הינה נמוכה מאד".

בריא מבחינה פיזית אבל פגום

ואכן, קל מאד להסביר את ה"אני מאמין" של אח"י למי שמתעניין בתפיסת עולמו החינוכית של בית הספר. מדובר בשלושה נדבכים, הבנויים זה על גבי זה, ואין אפשרות להגיע לעליון שבהם, בלי לעבור את קודמיו: ממוכנות פיזית למוכנות נפשית למוכנות לימודית.
במתחם "מורשת", מקום משכנו הקודם של אח"י, התנוססו שלושת הנדבכים במקום בולט לעין בחדר המדרגות, ואי אפשר היה להתעלם מהמסר, המבטא את ייחודו של בית הספר.

"הילדים מגיעים אלינו אחרי הרבה כשלונות בבתי הספר" מנסה בך לשים את האצבע על שורש הרע, "כל הזמן דרכו להם על היבלת, היכן שהיה להם קשה". במקומות הקודמים דאגו בהתמדה להזכיר להם כמה הם לא יודעים וכמה הם לא מוצלחים, וחיזקו את הדימוי השלילי.
 
יגאל בך, מנהל אח"י, המגדיר את עצמו כאדם דתי אך מסתובב בגילוי ראש ("יש לי כיפה על הלב. משם היא אף פעם לא נופלת"), אחרי שנים רבות במקצוע, שינה בהדרגה את מילון המושגים שלו. בעבר נהג להגדיר את עיסוקו כ"פחחות נפש", דימוי המתאים יותר לטיפול במעטפת. "בפחחות מיישרים את הפח, מתקנים את מה שצריך, צובעים וזה יוצא כמו חדש" מתאר בך את שלבי הטיפול בתחילת דרכו כמנהל. "עכשו עליתי למדרגה רוחנית מעט גבוהה יותר" הוא מעביר הילוך, "אנחנו משתדלים פה להחליף את רוח האדם, וזה דבר הרבה יותר קשה מלהחליף דם בעזרת עירוי. כשנער בא הנה בריא מבחינה פיזית, אבל נושא איתו את הפגם - את הקושי שגרם לו להגיע הנה, יש לטפל במרכיבים שעד כה נמנעו מלהתמודד איתם".


יגאל בך: יש לי כיפה על הלב, שמשם אינה נופלת

להפוך ארועים שליליים למקור למידה

"המעבר לבית ספר לחינוך המיוחד עלול להיות מורכב עבור רוב התלמידים ובני משפחותיהם" מזכירה רונית גראפי, מנהלת השרות הפסיכולוגי החינוכי במחלקה לחינוך במועצה, "שכן במקרים רבים התלמיד והמשפחה התנסו בחוויות קודמות שליליות לגבי מיקומו ואופן תיפקודו של הילד (למשל, במתן תווית חברתית שלילית כנזקק לחינוך למיוחד). במובן זה, הם נדרשים לעבור תהליך של שינוי עמדות קיצוני כלפי המוסד החינוכי, משלילה וסלידה לאהדה ותמיכה. לרוב, תמורה מעין זו בעמדות ההורים מתרחשת לאור הצלחותיו של הילד והמשוב החיובי שהם מקבלים מבית הספר. במקביל, תמיכת המשפחה מחזקת את מאמציו החיוביים של התלמיד ואת כוונותיו להתמיד בכך. בבית הספר מתחילות להיבנות התפישה הכללית של הילד על עצמו, השאיפות והציפיות שיעצבו אותו כאדם".

גראפי מציינת עוד כי "בית הספר מאפשר לפרט ולמשפחתו התנסויות חיוביות, למידה והסתגלות למצבים חדשים, באמצעות כלים כגון, סוציאליזציה מתקנת  וחיובית, הפיכת ארועים שליליים למקור למידה ותובנה אישית ושימוש בקבוצה להעצמה אישית ולימודית.
חשיבות מיוחדת ניתנת גם למשתנים הבית ספריים, החברתיים והתרבותיים בסביבתו של הלומד, במשפחתו ובקהילה שבה הוא חי. גורמים אלה ממלאים תפקיד בפיתוח ההנעה של הלומד וביצירת תנאי תמיכה במהלך הלמידה. על כן בביה"ס כל הישג ואי-הצלחה זוכים לתשומת לב הולמת. ככל שהתלמיד מבין את הקשר הישיר שבין התנהגותו כלומד ובין המשוב שהוא מקבל מבית הספר וממשפחתו, כך הוא חווה תחושות אמיתיות של הצלחה פסיכולוגית. הוא מבין שבחירתו בדפוסי התנהגות חיוביים ונאותים הינה נכונה, מאחר שהתנהגויות חיוביות שלו מייצרות תגובות סביבתיות רצויות".

חדר הכושר כסדנת חישול

נשמע מסובך במקצת? לא עבור כוח המשימה של אח"י.

צוות אח"י כולל, פרט ליגאל בך (המנהל), את הדסה משה, הרכזת הפדגוגית ויד ימינו, חמישה מחנכים (כרגע רק ארבעה, מהם אחת אישה - מרינה), חמישה סייעים, שני מטפלים, פסיכולוגית, אחראי על הפיתוח ומזכירה. בנוסף מגיעים לבית הספר סטודנטים ממכללת רידמן (המכללה הידועה בארץ לרפואה אלטרנטיבית) לסטאז' בשנתם החמישית, ותלמידים מתנדבים מישיבת "קול מבשר".


מחנכת מזן מיוחד. העולם קטן על מרינה

רוב הלמידה היא למידה פרטנית. לכל ילד בונה הדסה יחד עם מחנך הכיתה תכנית לימודים אישית (תל"א) בהתאם לנקודות החוזק שלו. הילדים אינם לומדים בעזרת חוברות הלימודים הרגילות. בהעדר ספרים, המיועדים לחינוך המיוחד, מכינה הדסה בשבילם חוברות עבודה אישיות.


הדסה משה בפתח חדר הכושר הישן

לאח"י מגיעים ילדים עם כל אסונות העולם על ראשם, ופערי לימוד אדירים (למשל, נער בן 16 עם רמת ידע בחשבון של תלמיד כיתה ד'), ויש ליצור עבורם עולם חדש וחוויה מתקנת. ההנחייה הקבועה בישיבות הצוות היא להציף תופעות חיוביות, המתגלות אצל הנערים, כדי ליצור חיזוקים, והכל מתחיל, כאמור, בנדבך הראשון - הכשרת הנער למוכנות פיזית.

הדגל שמניף בית הספר "נפש בריאה בגוף בריא" היא התשתית עליה יצוקים יסודות אח"י. וכדי שהדבר לא ישמע כעוד איזו מליצה שדופה, מהווה חדר הכושר של בית הספר את מימוש ההצהרה, והוא הסדן עליו מתחשלים כל תלמידיו. באמצעות החישול הגופני העקבי צובר הנער בטחון עצמי, ודימויו העצמי משתנה לטובה באופן הדרגתי.


חדר הכושר מאורגן להפליא במבנה החדש

המורה צריך להיות מודל לחיקוי

יום הלימודים כולל לפחות שתי שעות לימוד המטפלות בהיבטים פיסיולוגיים-נפשיים של התלמיד. בשעות אלו עוסק צוות בית הספר בעבודה פרטנית וקבוצתית עם התלמידים על הפעלת הגוף וחיזוקו, ולמידה עיונית של ההיבטים השונים בתיפקודי גוף האדם.
בנוסף לומד כל תלמיד לפי תכנית לימודים אישית המותאמת לו, ונפגש באופן פרטני עם מטפלים בתחומי האמנות והמוסיקה.

כדי לעמוד ביעדי בית הספר לחינוך מיוחד צריך גם צוות מיוחד, וליגאל בך יש אכן צוות לעניין ("סיירת חינוך"). בגלל התפיסה החינוכית של בית הספר, יש חשיבות יוצאת דופן לבחירת צוות מוצלח. המודל למורה המוצלח הוא אדם סמכותי, שמבנהו הפיזי וגם הנפשי יהיה חסון דיו, כך שיוכל לעמוד בפני תלמידי החינוך המיוחד ומטלות בית הספר.


סיירת החינוך של אח"י בסיום יום לימודים

אין אפשרות, למשל, לבחור מישהו מבריק במתמטיקה, אך נעדר כוחות נפשיים להתמודד עם תלמידיו. המורה צריך להיות מודל לחיקוי, שיהיו לו את היכולות הפיזיות ותעצומות הנפש המתאימות לטפל בנערים עם הפרעות התנהגות כה קשות, ועם זאת להיות עדין ורגיש כלפיהם. הילדים קולטים מיד מורה שאינו בטוח בעצמו, ומיטיבים לנצל את המצב.

להכיר בערך המפעל המדהים הזה

מסגרת בית הספר קפדנית מאד ואין הנחות גם לצוות בית הספר. כל אנשי הצוות מתייצבים בבית הספר לא יאוחר מ-7:45, ובהתחשב בעובדה שאחדים מהם מגיעים ממרחקים (אוריאל ממושב עזריקם ליד אשדוד, שגיא מהוד השרון), אל יקל הדבר בעיניכם. זהו בית ספר ללא צלצולים וללא הפסקות עד 12:45, והצוות נמצא בכל שעות הלימודים (כולל בהפסקות) בקרבת התלמידים. בסוף כל יום מתכנס הצוות לישיבה לסיכום היום, ובה מתעדכנים כל חברי הצוות לגבי מצב התלמידים וארועים מיוחדים שהתרחשו במהלך היום.

תקצר היריעה מלספר בשבחיו של בית הספר אח"י, על הישגיו המופלאים בהחזרת שיות אבודות אל העדר, ועל יגאל בך, מנהלו המיוחד, ומסלול חייו המקצועיים.
 
מן הראוי שדבריו של בך "אנו מקווים שיגיע יום, ומישהו יבין בערך המפעל המדהים הזה שאנו מתחזקים ומפתחים, ויוכל לתמוך בו גם כלכלית. צריך מעט שאר רוח כדי להבין מה אנחנו עושים פה, ולא לחשוב שזה מועדון נוער", יפלו על אוזניים קשובות ולב פתוח.

יאיר רומח: אח"י מאפשר שמירת אקלים חינוכי חיובי במערכת החינוך

יאיר רומח, ראש מינהל החינוך במועצה, רואה בבית ספר אח"י מסגרת שמצילה נערים רבים מאיבוד דרך, שעלול להיות הרה אסון:

"חברי צוות בית הספר, בראשותו של יגאל בך, עושים עבודת קודש הן בגישתם הפרטנית והן בגישתם הקבוצתית, במטרה לסייע לנערים אלה לעלות על דרך המלך.
בית ספר זה תורם רבות לקליטת נערים, אשר היו צריכים להיקלט בחטיבת הביניים  ו/או בתיכון, דבר אשר היה מפר את האיזון הדרוש על מנת לשמור על אקלים חינוכי חיובי.
מכאן שעל המועצה המקומית בסיועו של משרד החינוך לעשות את המירב, כדי לחזק את בית הספר, ולהעמיד לרשותו את הכלים הנדרשים על מנת להתמודד עם אתגריו".


ומה אומרים הורי התלמידים על אח"י?

הורי אחד התלמידים, שלמד באח"י במשך שנה וחצי, שלחו מכתב תודה ליגאל בך, לפני מספר חודשים. מילותיהם החמות יובאו להלן בשינויים המתחייבים אך תוך שמירת רוח הדברים.

ברצוננו להודות לך ולצוות בית הספר אח"י - הרכזת הפדגוגית, הדסה משה, המחנך ולדי מורוזוב ושאר העובדים, על עבודת הקודש שאתם עושים עם התלמידים בבית ספרכם, ועל המסירות, הדאגה והאיכפתיות של כולכם, שמלווה את כל התלמידים בלי יוצא מן הכלל, גם בשעות שמחוץ לשעות הלימודים, וגם לאחר עזיבתם את מסגרת בית הספר (שמירת קשר והתעניינות במצבם).

בננו עבר תהליך של שינוי קיצוני לטובה בכל הקשור לתחום הלימודי, הרגשי והחברתי. תהליך כזה אורך שנים רבות, והוא בעזרתכם, וכמובן הרבה בעזרת נחישותו להצליח, הגיע תוך זמן קצר להישגים מרשימים בכל התחומים, ובנוסף מצליח להגיע לציונים גבוהים.

שוב, אין מילים בפינו להודות לכם על כל מה שעשיתם למען בננו וממשיכים לעשות. 
כל המערכות הלימודיות שלמד בהן במשך השנים (ולא מעט בתי ספר), וכל האבנים שהפכנו, אנחנו ההורים, במציאת הפתרון, לא נתנו ולו במעט ממה שאתם נתתם לו ולנו מכל הלב.

 

         

הוספת תגובה
שם (לא חובה)
דואר אלקטרוני
 (לא חובה)
הציגו את כתובת הדואר האלקטרוני שלי באתר
נושא
תוכן (לא חובה)
בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר
0 | 0   
1. אח"י הכי
כל הכבוד שבזמנים כאלה יש עוד אנשים כאלה.
מוטי   (07/04/2008 21:23:44)

בחירות מקומי |  חדשות |  חינוך |  פלילים וחוק |  תרבות ופנאי |  בעלי מקצוע |  פורום זמן מבשרת |  גולשים כותבים
צור קשר |  פרסם באתר |  תנאי שימוש |  הפוך לדף הבית |  הוסף למועדפים |  תגובות למערכת : zmanmev@zmz.co.il
כתובת מערכת :רחוב היצירה 4, מבשרת ציון ת.ד 3132 מיקוד 90805 |  טלפונים : 02-5795852 , 02-5709813 , פקס. 02-5796422
ערוץ בחירות מקומי |  ערוץ חדשות |  ערוץ חינוך |  ערוץ פלילים וחוק |  ערוץ תרבות ופנאי
כל הזכויות שמורות לאתר זמן מבשרת ©